..ratapan naluri



Bismillahirrahmanirrahim

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta..."

(Al-Ankabut: Ayat 2 & 3)

Ya Allah,
Mengapa serasaku tak mampu menampung beratnya uijian dariMu?
Sedang telah Engkau janjikan,
"Sesungguhnya setiap kesukaran disertai kemudahan.."

Ya Allah,
Mengapa masih aku terluka menunggu jawapan dariMu?
Sedang telah Engkau berpesan,
"Sesungguhnya kami tidak mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka yang mengubahnya.."

Ya Allah,
Telah lama aku nantikan.
Tapi apakah Engkau datangkannya hanya sebagai ujian?
Telah lama aku impikan, Ya Allah.
Tapi apakah ia Engkau kurniakan hanya untuk sedetik cuma?

Tuhanku, telah aku panjangkan doaku padaMu disetiap waktu dukaku, gembiraku.
Tuhanku, telah Kau dengar rintihku disetiap solat siang dan malamku.
Tuhanku, telah Kau saksikan tangisanku disetiap sujud Tahajudku.

Wahai Tuhanku,
Telah aku pahatkan usaha,
Telahku ukir doa-doa,
Telah basah lidahku dengan zikrullah, tasbih serta tahmid,
Tidakku lupa tawakal dan yakin padaMu.

Wahai Tuhanku,
Apakah tidak cukup ketulusanku ini terhadapMu?
Wahai Tuhanku,
Masihkah belum cukup kehambaanku terhadapMu?
Wahai Tuhanku,
Mungkinkah masih belum terbukti kecintanku padaMu?

Ya Allah,
Aku sering mengeluh..
Bimbinglah aku agar bisa tetap mensyukuriMu.
Suluhilah jalanku agar tidak aku tersasar dari jalan menemui redhaMu.
Berikanlahku satu peluang untuk menikmati keampunan dariMu dan kebahagiaan diduniaMu ini.
Tidakku rasakan yang terbaik untukku melainkan hanya Engkau yang tahu..


Popular posts from this blog

Pengalaman Bersalin Caesar (Czer) di Hospital Sungai Buloh

Bersalin Caesar (Czer): Suntikan Heparin

Pengalaman Bersalin Czer Kali Kedua: Kuasa Naluri Seorang Ibu