Bersalin Caesar (Czer): Suntikan Heparin

Hari ke 2, datang seorang nurse dengan apron plastic menolak troli ubat-ubatan berjalan kearah ku. Lantas menarik kerusi disebelah katilku dan melabuhkan punggungnya disitu.

“Puan, harini saya nak cucuk pencair darah.” Sambil mengeluarkan sebotol kecil cecair bersaiz panjang ibu jari yg bertulis ‘Heparin’. Aku feedback positif. Dia adalah nurse faveretku memandangkan skill menyuntiknya adalah sangat pro. Tak sakit. Malah tak terasa apa pun. Dialah yg berjaya mencabut branula kat tanganku semalam tanpa rasa sakit sikit pun. Pendek kata, jarum tu adalah bestfrennya.
“Selepas bersalin secara pembedahan, kita akan bagi suntikan ni untuk mengelakkan pembentukan darah beku. Darah beku ini adalah bahaya jika memasuki jantung. Patient akan collapse/pengsan/koma atau terus meninggal.” Sambungnya. Serius.
“Dah banyak yang berlaku ye puan.” Aku mengangguk tanda faham.
“Suntikan ini perlu diambil 2 kali sehari dengan jarak 12 jam setiap satu suntikan selama 10 hari. Ini bermakna total adalah 20 suntikan.” What?! Aku terkejut dalam hati. 20 suntikan. Hu.
“Suntikan ini boleh dicucuk di lengan, peha atau perut. Nanti puan discharge kita akan bekalkan ubat ni. Puan boleh cucuk sendiri.” Cucuk sendiri? Kahkah. Tercucuk pin tudung pun berair mata ini nak cucuk sendiri jarum panjang tu.
“Puan nak belajar tak? Kalau nak saya boleh ajar. Senang je. Pegang macam pegang pen, terus spot masukkan kedalam kulit/daging sampai habis jarum lepastu tekan ubat bagi masuk.” Hu, penerangannya je dah cukup seram. Aku geleng, “tak nak”.
Dan 20 suntikan aku pun bermula jam 9 pagi 8 oktober itu..


Cucuk heparin. Untuk mencairkan darah/mengelakkan pembentukan darah beku yg boleh mengancam jantung dan nyawa. Polisi KKM sekarang, ibu-ibu yg bersalin Czer dikuatkuasakan untuk ambik suntikan ni 2x sehari selama 10 hari iaitu bersamaan dgn 20 kali cucuk. Suntikan boleh kat lengan/peha/perut.

Dulu takde. Kemudian cucuk heparin diberi selama 5 hari bersamaan 10 kali suntikan. Kemudian di up kan lagi menjadi 7 hari. Bersamaan 14 kali suntikan. And now, here we are. 10 hari bersamaan dengan 20 kali suntikan.Tapi bila ditanya pada kawan-kawan yg bersalin di private hosp, semua takde ambil suntikan ni. Malah ada yg tak pernah dengar pun. Jadi assumption aku adalah, yg bersalin di hosp gov je yg TERPAKSA mentaati polisi tersebut.

Terpaksa terpaksa pun, aku taat juga demi kesihatan berpanjangan. Memandangkan aku tak mampu nak cucuk sendiri, aku berulang alik ke klinik private 2 kali sehari (pagi & malam) dalam jarak 12 jam semata-mata untuk ambil suntikan. Bawak la kehulur hilir botol ubat yg hosp dah bekalkan. Menadah la aku bahu kiri kanan secara bergilir. Kalau siang dah bahu kiri, malam bahu kanan pulak. Kena bergilir sebab ubat ni buat lengan jadi lenguh. Lebam tak payah cerita la. Scary. Dah macam penagih dadah kejap haha.

“Pembentukan darah beku lepas Czer ni adalah kemungkinan dari air ketuban yg melepasi kawasan lain/salur darah dan bercampur dengan darah. Berbeza dengan bersalin normal yg mana air ketuban keluar melalui satu jalan sahaja. Darah beku tersebut berbentuk ketulan kecil macam tepung yg dibancuh tak sekata jadi ketulan-ketulan kecil dikhuatiri memasuki jantung.” –Dr Wati

Hospital bekalkan 4 botol. Kena store dalam peti sejuk. Tapi 2 botol je dah cukup. 1 botol tu cukup untuk 10 kali cucuk kalau tak pecah dan tak tumpah. Sekali cucuk kat private klinik RM10-20. Kalau klinik gov dekat pegila kesana je. Free kan hehe. Tapi rumah aku dgn klinik gov jauh. Sebanyak 3 klinik aku pergi dengan 5 doktor yg aku dah try cucuk. Hanya 2 orang doctor je yg menepati citarasa. Doktor Wati klinik Dr Nurzawati Alam Budiman (RM20) dengan Dr Yusreen poliklinik An-Nisa' Alam Budiman (RM10). Jadi, kalau Dr Wati tu tidak bertugas waktu tu, aku akan ke klinik lagi satu jumpa Dr Yusreen. Dan begitu la sebaliknya.



Kenapa menepati citarasa? Ha, lepas banyak kali warded, masuk keluar IV line (branula) dah 7 kali, kena amik darah kat lengan lebih 15 kali, tambah lagi kena cucuk heparin sampai 20 kali tu, pengajaran yg aku dapat, tak semua orang pandai bermain dengan jarum walaupun dia seorang doktor.

Cucuk yg pro ialah, sakit saat jarum ditekan je. Itupun sikit je. lepas jarum dah masuk tu tak rasa dah. Saat ubat ditekan pun tak terasa, keluarkan jarum pun tak rasa dan darah pun sepatutnya hanya setitik. Kemudian, takde lebam.

Cucuk yg tak pro, dari tekan jarum, masuk jarum, masuk ubat pedihnye Allah je yg tahu. Kemudian, banyak darah lepas jarum keluar dan akan lebam 2-3 hari. Hasilnya, aku mendapat 3 lebam dari 3 doktor yg tak menepati citarasa tadi. Kah.

Jadi, kalau mommies kat luar tu kena cucuk heparin, sekali cucuk rasa sakit sampai dah tak sanggup nak teruskan, cari la klinik dan doctor lain sampai jumpa yg tak sakit. Try and error kekeke. Aku cite berdasarkan pengalaman je. Jangan pulak jadikan ini sebagai rujukan utama. Badan manusia lain-lain. Hehe. Lepas je complete course, aku mendapat rashes yg teruk. Tak tahu lah itu side effect heparin atau aku yg alergik ubat.

“Alhamdulillah, dah complete dah puan. Balance ubat ni boleh la simpan buat kenangan haha.” -Dr Yusreen

Popular posts from this blog

Pengalaman Bersalin Caesar (Czer) di Hospital Sungai Buloh

Pengalaman Bersalin Czer Kali Kedua: Kuasa Naluri Seorang Ibu