May 31, 2016

Pregnancy: Pengambilan Yougurt Untuk Ibu Hamil

Sejak boleh makan yg berkepelbagaian ni, tetibe mummy suke makan yougurt. Hari2 craving for yougurt. Siap try semua jenama. Dah ada jenama feveret pun. Hee. Dah makan ber cup-cup baru terlintas nak cari “eh, boleh ke tak boleh preggy makan yougurt.” Hu.




Sumber Kalsium
  • Kalsium menjadi mineral yang penting untuk pertumbuhan tulang pada janin.
  • Kalsium juga membantu ibu hamil menyerap nutrisi yang penting untuk tulang sehingga terhindar dari osteoporosis.
  • Yogurt mengandung kalsium yang cukup tinggi sehingga membantu ibu hamil agar terhindar dari masalah kesihatan usus dan daya tahan tubuh.
  • Kalsium dari yogurt juga sangat penting untuk membantu perkembangan janin.

Sumber Probiotik
  • Membantu perkembangan saraf bayi
  • Membantu sistem penghadaman dan pencernaan ibu.
  • Mengatasi masalah sembelit yg normalnya terjadi kepada ibu hamil.
  • Memainkan peranan penting untuk mengawal paras gula dan juga berat badan bagi ibu-ibu mengandung.

 Mengurangi Risiko Infeksi
  • Mengatasi lesu dan lemah akibat bakteria.
  • Mengurang risiko jangkitan kuman pada faraj. Candida atau yis jangkitan vagina adalah masalah biasa bagi wanita yang menghidapi kencing manis. Amalkan makan atau minum yogurt sejuk atau sederhana sejuk kurang manis setiap hari bagi mengelakkan risiko mendapat penyakit berkenaan.
  • membantu mengurangkan risiko terkena jangkitan saluran kencing (UTI).

Mengurangi Risiko Infeksi Paru-paru pada Janin
  • Dalam sebuah pengujian yang dilakukan oleh Jurnal khusus dalam bidang Nutrisi di Inggris, membuktikan bahwa pengambilan yogurt secara aktif bagi ibu hamil boleh mengurangkan risiko infeksi pneumonia pada janin.
  • Manfaat yogurt untuk ibu hamil dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh ibu, sehingga janin juga mampu memiliki kepekaan untuk melawan infeksi.
  • Yogurt meningkatkan sistem imunisasi pada ibu hamil dan janin.

Memenuhi Keperluan Omega-3
  • Omega-3 adalah salah satu jenis lemak esensial yang diperlukan oleh tubuh, namun tubuh tidak memiliki kemampuan untuk menghasilkannya sendiri. Omega-3 menyokong pertumbuhan dan pembentukan jaringan pada janin terutama untuk bahagian otak, sistem saraf, mata dan melindungi janin dari risiko penyakit jantung.

Haa.. lega bila baca yg yougurt ni bermanfaat dan berkhasiat utk preggy :)

Sumber