Veterinar / Klinik Haiwan Murah Shah Alam


Socky. Female 2y.
Dia ni pernah hilang 5 hari ntah pergi mana. Cari tak jumpa, panggil tak datang. Ingat dah kena culik dah sebab dia memang tak pernah pergi jauh. Penakut ya amat.
Satu hari tu dia balik berdarah montot. Sudahh.. kau beranak kat mana socky? Eh tak taupun kau pregnant. Tapi kucing ni kalau beranak kat mana-mana mesti bising punya nk pegi kat anak dia kan. Tapi socky tak dia relax je tapi nampak la tak bermaya tu. Aku dah fikir ntah-ntah dia miscarriage. Takpun buasir. Aku biar dulu. Risau tapi tak nak kalut. Observe je dulu.

Husband mandikan dia bagi bersih. Darah pun dah takde. Sekali tu je keluar. Tapi  bila tengok makin lama makin teruk. Darah dah takde, nanah pulak keluar. Non stop. Kurang makan dan badan menggigil. Aktif langsung la tak.
Sah la dia ni memang tak sihat.

Bawak pegi vet. Doc cakap itu dari saluran peranakan yang infected.
Huh? Dari mana pulak dapat infection tu.
Vaksin dah complete pun infected jugak.
Mungkin dia berhibur dengan stray yg tak vaksin ni.

Doc suggest 2 cara. Satu treat dengan antibiotic & monitor sendiri 3 hari cost to RM100. Tapi kalau masih tak ok kena operate buang peranakan atau orang panggil mandulkan (neuter) iaitu spay for female. Cara kedua ialah operate spay terus. Tapi disebabkan dia dah lemah dan risiko adalah dia takkan survive dengan ubat bius, terpaksa drip dulu dan monitor 24h. Siap drip kat tangan macam manusia tu. Kalau ok baru doc operate. Oleh kerana ini dipanggil emergency surgery, drip ubat + operate (surgery, bius, reverse bius) + warded 3 hari, total kos adalah RM450. Normal spay selalu 150 je termasuk 3 hari 2 malam warded.
450, nilai tu bukan sikit for me yang expecting a baby ni. Hu.

Tapi socky memang lemah. Dia la paling tak suka orang asing pegang dia.
Kalau pergi vet tu sedaya upaya dia sorok muka bawah penimbang tapi kali ni bawak dia diam redha je. Mungkin takde tenaga nak lari.
Bunyi meow satu perkataan pun tak dengar sejak dari dalam kereta lagi.
Fikir punya fikir, dah kita bela dia takkan nak biar dia sakit pulak?
Tapi mengenangkan risiko bius yang doc dah terangkan tadi aku jadi takut.
Takut dia tak survive. Takut dia sakit kena drip. Macam-macam lagi la.
Tapi kalau nak amik option no 1,
dia dah la takde selera makan inikan pulak nak suap ubat.
Pastu kalau infection teruk ubat tak jalan jadi double cost mana nak cekau duit lagi.

Lepas 15minit duduk kat lobi klinik tu, aku decide amik cara kedua. Atleast aku tahu dia ditangan yang boleh dipercayai dan nyawa dapat diselamatkan. Aku nak tengok dia sihat dan aktif balik. Dengan berat hati aku sign borang kebenaran bius. Doc terangkan semula satu persatu risiko bius. Tapi dia tetap amik precaution. Incase badan tak boleh terima bius doc akan reverse balik ubat bagi dia sedar. Dan macam tu jugak kalau dia ok dengan surgery, doc akan terus sedarkan dia after that. Normal operation spay biasanya doc biar ubat hilang sendiri tapi sebab ini emergency dan risky surgery itu langkah yang perlu diambil. Aku pun sign. Lepas tu aku dan husband usap2 dia, cium2 dia, kami pun keluar tinggalkan dia dengan doa dia tidak merasa sakit sepanjang proses sebelum semasa mahupun sesudah surgery..

Empat hari kemudian, doc telefon aku, cakap everything went well. Dia berjaya face the process dan the good thing is dia dah start makan. Alhamdulillah.. petang tu aku rush pegi klinik pick up socky. Doc cerita keadaan peranakan dia memang dah worst. Bengkak dan penuh nanah. Kalau aku amik 1st option haritu pun memang tak jalan sebab dah fully infected.



Balik tu aku cage dia sebab luka jahit belum baik lagi. Masa tu la baru dengar suara dia yg asal. Bisingnye mintak keluar. Siap gigit-gigit lagi nak cabut balut IV drip kat tangan tu. Tahulah aku dia dah sihat. Hu. Alhamdulillah sekarang dah ok. Dah kembali kuat makan maybe nak gain weight balik dan biasala aktiviti memanjat pagar diteruskan.

Vet yang aku pergi ni, highly recommended. Dari consultation, medication sampai surgery semua affordable.

Spay (Female) + 3h 2m warded = RM150
Castration (Male) + 3h 2m warded = RM80
Vaksin = RM30

Kalau demam, selsema, doc takkan burden kau dengan cost. Kalau demam dia bagi ubat demam. Kalau selsema dia bagi ubat selsema dgn antibiotic. Takdenya dia bagi vitamin C la, Vitamin E la, ubat kutu la, ubat coat bagai tanpa persetujuan ataupun permintaan kau sendiri. Dia tak memaksa malah bagi option lagi macam dalam kes socky sebab dia tahu tak semua orang mampu afford ratus-ratus. Doc ni pada mata aku, dia possessed and obsessed dengan job dia. Dia memang sayang kucing. Orangnya pun lemah lembut je. Bukan bisness and money matter semata. Kalau tak percaya boleh bandingkan harga. Fio pun neuter kat klinik ni. 
Big thanks to Dr Farah (if im not mistaken her name) !


(Area econsave Puncak Alam/Berdepan dengan Jotun)
03-6039 1580

Mudah-mudahan ada rezeki lebih untuk mummy nanti :)

Popular posts from this blog

Pengalaman Bersalin Caesar (Czer) di Hospital Sungai Buloh

Bersalin Caesar (Czer): Suntikan Heparin

Pengalaman Bersalin Czer Kali Kedua: Kuasa Naluri Seorang Ibu